Sleep problems with multiple sclerosis

Schlaflosigkeit, Atemstörungen und das Restless-Leg-Syndrom. Warum können diese Schlafprobleme insbesondere Menschen mit Multipler Sklerose beeinträchtigen?

Veröffentlicht am

1.3.2024

Zuletzt aktualisiert am

24.5.2024

Many MS patients report sleep problems during the course of the disease. It can happen that people sleep either too much or too little. Sleep problems can result, for example, from insomnia, sleep-related breathing disorders or even restless legs syndrome.

Studies show that patients with multiple sclerosis who also suffer from fatigue as part of MS are more likely to suffer from sleep disorders than the rest of the population. Since sleep disorders can not only increase fatigue symptoms but also have a significant impact on the quality of life, MS patients should pay particular attention to good sleep hygiene.

The meaning of sleep

People sleep about 1/3 of their lifetime. While sleeping, experiences are processed and new learnings are anchored in memory. The immune system is also strengthened during sleep, which is one of the most important functions of sleep. As a result, prolonged lack of sleep can lead to increased infections, high blood pressure, gastrointestinal problems or even depression. This is an additional burden, especially for people with autoimmune diseases such as multiple sclerosis.

Sleep phases and cycles

Sleep is divided into several phases and cycles. We go through about 4-5 different sleep phases during sleep. A sleep phase consists of four sleep phases:

  • falling asleep
  • The easy night's sleep
  • REM sleep and
  • deep sleep.

Deep sleep in particular is particularly important for regeneration processes in the body. The length of the deep sleep phase decreases over the duration of the night and REM sleep increases. The REM sleep phase is also known as dream sleep phase. Rem stands for rapid eye movement, i.e. a phase of rapid eye movement.

Schlafphasendiagramm mit Zeitverlauf von Einschlaf-/Wachphase, REM-Phase, Leichtschlafphase und Tiefschlafphase

Sleep duration and sleep quality

Statistically, the optimal sleep duration is between 6 and 8 hours. On average, men sleep less than women, and the length of sleep also decreases with age.
However, the optimal length of sleep varies from person to person. Some people get by well with 4-6 hours of sleep, other people are more likely to need 9-11 hours of sleep to feel rested. If sleep requirements change significantly, this should be discussed with a doctor to rule out physical causes.

Sleep length and sleep hygiene are influenced by various factors:

sleeping environment

One of the most important factors influencing sleep is the optimal room temperature. This should be between 16° and 19° degrees to avoid unnecessary sweating or freezing, which has a negative effect on sleep quality. In addition to the temperature, the humidity should be around 50%. Too dry air can cause coughing, sore throats or even nosebleeds, for example.

Noise, light and noise should also be reduced, as light and noise can interrupt sleep and thus reduce sleep quality. Earplugs or sleeping goggles can be used to minimize annoying effects.

sleep routine

The goal of sleep routines or falling asleep routines is to get yourself in the mood for sleep. These include fixed bedtimes and daily bedtime rituals, such as drinking a cup of tea. Ideally, these rituals are not broken even on weekends.

Konsum

Stimulating, caffeinated substances such as coffee or black tea should be avoided at least four hours before going to sleep. The drinks invigorate and are considered an stimulant, which is why they prevent you from falling asleep.
In addition, alcohol should be avoided at least two hours before going to sleep, as this has a negative effect on or inhibits deep sleep.

For a good and healthy night's sleep, it is also recommended to avoid screens (TV, laptop, mobile phone) about 30 minutes before going to bed. The blue light from the displays prevents the body from releasing the sleep hormone melatonin, which controls the sleep/wake cycle.

Tips for a healthy night's sleep

If you sleep too much on a regular basis, you should try to slowly reduce your sleep duration. For example, you can try to go to bed later in the evening but get up at the same time in the morning as usual. Or you can reduce sleep time by getting up earlier in the morning. This works best if you set your alarm maybe 5 minutes earlier each day until you get to where you want to go. Be sure to keep to regular sleep times - even on weekends.

If you don't get enough sleep on a regular basis, it may be an indication that your body isn't working enough during the day. Because physical exercise and being active promote sleep. Try to be active for about 20-30 minutes each day. Being active includes household activities, walks, but also sports.

Tips for healthy sleep therefore include

  • Fixed times to go to bed and get up
  • Fixed bedtime rituals (e.g. drinking a cup of tea, writing down thoughts, meditation, yoga)
  • Avoid caffeine and alcohol at least four or two hours before bedtime
  • Avoid using screens (cell phone and monitor) about 30 minutes before bedtime
  • Use darkness in the bedroom or sleep mask
  • Cool sleeping temperature (16-19°C)

Home remedy for sleep problems

It is possible to use classic home remedies such as hops, lemon balm, valerian, lavender or St. John's wort to get a better night's sleep. However, you should be careful with home remedies. Plant-based teas can lead to dangerous interactions with other medications:

  • Valerian, for example, works via the cytochrome P450 system, which is known to interact with benzodiazepines and can lead to an increased effect and overdose.
  • St. John's wort, for example, can interact with contraceptives and reduce their effect. This may be important for young women with MS undergoing immunomodulatory therapy.

The topic of sleep is complex and should always be considered individually. Before taking medication, tips should first be implemented that can promote a good night's sleep. If these measures do not help, discuss your sleep with the treating doctor to get to the bottom of the causes and avoid interactions with other medications.

Was sind häufig auftretende Schlafprobleme bei Multipler Sklerose?

Mehr als die Hälfte der MS Patienten berichten im Laufe der Erkrankung von Schlafproblemen. Zu häufigen Schlafproblemen zählen unter anderem Schlaflosigkeit, Atemstörungen im Schlaf und das Restless-Leg-Syndrom. Die Gründe für Schlafprobleme bei Multipler Sklerose sind so Vielfältig wie die Erkrankung selbst.

Schlaflosigkeit

Von Schlaflosigkeit spricht man bei Problemen beim Einschlafen, Durchschlafen oder bei zu frühem Aufwachen. Schlaflosigkeit betrifft fast 50 % der MS-Patienten.

Die Ursachen für Schlaflosigkeit sind sehr Vielfältig. Zum einen können typische Symptome der Multiplen Sklerose wie Schmerzen, Spastiken, Blasenfunktionsstörungen, insbesondere Nykturie, und Depressionen zu Schlafstörungen führen. Auch Stress und geistige Anspannung können zu Schlafproblemen führen. Zum anderen können Basistherapien der MS Schlafstörungen bedingen. So wird beispielsweise angenommen, dass Kortisol die Menge des Schlafhormons Melantonin im Blut senkt, welches maßgeblich für den Schlafrhythmus verantwortlich ist. [1,2]

Atemstörungen im Schlaf

Multiple Sklerose ist eine chronisch-entzündliche Erkrankung des zentralen Nervensystems. Als solche ist sie sehr komplex, weshalb sie auch die Erkrankung der tausend Gesichter genannt wird. Atemstörungen sind häufiger bei MS-Patienten als bei Menschen ohne Multiple Sklerose. Zu schlafbezogenen Atemstörungen (SDB) zählen unter anderem Atemaussetzer (Nicht-Atmung) sowie laute und/oder unregelmäßige Atemgeräusche.  Atemstörungen treten bei mindestens einem von fünf Patienten auf. Das vermehrte Auftreten von Atemstörungen im Schlaf ist vermutlich multifaktoriell beeinflusst und wird bedingt durch die neurologischen Auswirkungen von MS-Läsionen,  die Beeinträchtigung der Atemmuskulatur und die medikamentöse Behandlung.

Es gibt verschiedene potenzielle Gründe, warum schlafbezogene Atmungsstörungen (SDB), einschließlich obstruktiver Schlafapnoe (OSA) und zentraler Schlafapnoe (CSA), bei Patienten mit Multipler Sklerose stärker ausgeprägt sind:

  • Entzündungen
    Chronische Entzündungen bei MS können zu einer Verengung und Instabilität der oberen Atemwege beitragen, was zu obstruktiven Ereignissen während des Schlafs führen kann. [4]
  • Schwäche der Atemmuskulatur
    MS kann zu einer Schwäche der Atemmuskulatur wie des Zwerchfells und der Zwischenrippenmuskeln führen, wodurch deren Fähigkeit, während des Schlafs eine angemessene Ventilation aufrechtzuerhalten, verringert wird. [4]
  • Hirnstamm-Läsionen
    MS-Läsionen im Hirnstamm können die neuronale Steuerung der Atmung während des Schlafs beeinträchtigen, was zu zentralen Apnoen und Hypopnoen führt. Patienten mit Hirnstammbeteiligung weisen im Vergleich zu Patienten ohne Hirnstammläsionen eine deutlich höhere Rate an SDB auf. [5]
  • Autonome Dysfunktion
    Autonome Dysregulationen aufgrund von MS-Gehirnläsionen können die Durchlässigkeit der oberen Atemwege und die Mechanismen zur Kontrolle der Atmung während des Schlafs beeinträchtigen. [4]

  • Auswirkungen von Medikamenten
    Bestimmte Medikamente, die zur Behandlung von MS eingesetzt werden, wie z. B. Kortikosteroide, Antidepressiva und Muskelrelaxantien, können den Atemantrieb dämpfen oder zu einer Sedierung führen, was das Risiko für SDB erhöht. [4]
  • Übergewicht & Fettleibigkeit
    Auch wenn es sich nicht um eine direkte Ursache handelt, ist die erhöhte Prävalenz von Fettleibigkeit bei MS-Patienten aufgrund von Faktoren wie eingeschränkter Mobilität und Steroideinnahme ein Risikofaktor für obstruktive Schlafapnoe. [4]

Restless-leg-Syndrom

Das Syndrom der unruhigen Beine (Restless Legs Syndrome, RLS) beschreibt den unwiderstehlichen Drang die Beine zu bewegen. Häufig wird das Restless-leg-Syndrom begleitet von unangenehmen Empfindungen wie Kribbeln, Krabbeln oder Schmerzen, insbesondere in Ruhe oder im Liegen. RLS ist kein Symptom von MS, aber eine häufige Begleiterscheinung. Das RLS tritt bei etwa 23-26% der MS-Patienten auf, verglichen mit 5-15 % in der Allgemeinbevölkerung [6,7].

Die genaue Ursache für die erhöhte RLS-Prävalenz bei MS-Patienten ist noch nicht bekannt. Forscher vermuten, dass sie mit der durch MS verursachten Nervenschädigung und Demyelinisierung zusammenhängt, die möglicherweise dopaminerge Bahnen betrifft [7]. RLS bei MS-Patienten geht mit einer schlechteren Schlafqualität, erhöhter Müdigkeit, Tagesschläfrigkeit, Depressionen und einer verminderten Lebensqualität einher.

Faktoren, die das Auftreten des RLS bei MS Patienten beeinflussen umfassen

  • das Geschlecht
  • die Symptomschwere der MS
  • den Behinderungsgrad
  • Läsionen des Rückenmarks

Studien zufolge ist die Wahrscheinlichkeit, dass das RLS auftritt bei Betroffenen erhöht die weiblich sind, mehr MS-Symptome haben, höhere Behinderungswerte aufweisen und Läsionen des Rückenmarks haben [8].

Mehr zum Thema MS und Schlaf findest du auch hier:

Schlafprobleme sind häufige Begleiter bei einer Multiplen Sklerose. Gesunder Schlaf ist jedoch wichtig für die Gesundheit. Solltest du unter Schlafproblemen leiden, besprich diese am besten mit deinem behandelnden Arzt, um deinen Schlaf zu verbessern und so deine Lebensqualität zu steigern.

[1] Fleming WE, Pollak CP. Sleep disorders in multiple sclerosis. Semin Neurol. 2005 Mar;25(1):64-8. doi: 10.1055/s-2005-867075. PMID: 15798938.

[2] Čarnická Z, Kollár B, Šiarnik P, Krížová L, Klobučníková K, Turčáni P. Sleep disorders in patients with multiple sclerosis. J Clin Sleep Med. 2015 Apr 15;11(5):553-7. doi: 10.5664/jcsm.4702. PMID: 25700869; PMCID: PMC4410929.

[3] Bradley TJ. Sleep Disorders in Patients With Multiple Sclerosis. PN 2028 abgerufen am 25.05.2024 unter https://practicalneurology.com/articles/2018-july-aug/sleep-disorders-in-patients-with-multiple-sclerosis

[4] Hensen HA, Krishnan AV, Eckert DJ. Sleep-Disordered Breathing in People with Multiple Sclerosis: Prevalence, Pathophysiological Mechanisms, and Disease Consequences. Front Neurol. 2018 Jan 15;8:740. doi: 10.3389/fneur.2017.00740. PMID: 29379466; PMCID: PMC5775511.

[5] Braley TJ, Segal BM, Chervin RD. Sleep-disordered breathing in multiple sclerosis. Neurology. 2012 Aug 28;79(9):929-36. doi: 10.1212/WNL.0b013e318266fa9d. Epub 2012 Aug 15. PMID: 22895593; PMCID: PMC3425840.

[6] Hernández LL et al. Restless legs syndrome in patients with multiple sclerosis: evaluation of risk factors and clinical impact. Neurología Vol. 37. Issue 2. pages 83-90 (March 2022) DOI: 10.1016/j.nrleng.2018.12.018

[7] Li Y, Munger KL, Batool-Anwar S, De Vito K, Ascherio A, Gao X. Association of multiple sclerosis with restless legs syndrome and other sleep disorders in women. Neurology. 2012 May 8;78(19):1500-6. doi: 10.1212/WNL.0b013e3182553c5b. Epub 2012 Apr 25. PMID: 22539566; PMCID: PMC3345617.

[8] Monschein T, Schestak C, Schillerwein-Kral C, Leutmezer F, Berger T, Bsteh G, Seidel S. Restless Legs Syndrome in Multiple Sclerosis: Risk factors and effect on sleep quality - a case-control study. Mult Scler Relat Disord. 2021 Jun;51:102916. doi: 10.1016/j.msard.2021.102916. Epub 2021 Mar 21. PMID: 33799283.